ניר ברעם, העולם הוא שמועה, ידיעות ספרים, 2021

ניר ברעם / העולם הוא שמועה

שלוש שנים אחרי ספרו יקיצה, ניר ברעם חוזר, ובגדול, עם העולם הוא שמועה (אני בטוחה שנתקלתי במושג הזה אצל ניר ברעם, אך אני לא מצליחה להיזכר היכן. אולי בצל עולם). אני מודה שאני ממתינה בסקרנות אין קץ לספריו של ברעם, הם חכמים וניכר שנכתבו לאחר עבודת עומק ותחקיר מקיף, כמו באנשים טובים ובצל עולם.

ברעם מרפרר אל מחזיר החלומות ויקיצה ויוצק מקום חדש, שבו הוא מקים את השדים מעירפולם ונלחם בהם, במציאות ובדימיון. זהו ספר על כתיבה, על מערכות יחסים, בעיקר אבות ובנים, וחיטוט עמוק בעבר בזיכרון ובתעתועיו. וכמו ביקיצה, גם כאן יש פלייליסט שירים של שנות השמונים והתשעים!

ניר ברעם, העולם הוא שמועה, ידיעות ספרים, 2021

לפני הסקירה על העולם הוא שמועה, תזכורת לגבי שני הספרים שהוזכרו לעיל ושמהווים עמודי תווך לספר החדש

מחזיר החלומות

יואל הוא נער שגדל בירושלים. יום אחד הוא מבין שניחן בכישרון להחזיר חלומות לבעליהם ואפילו את החוויות החושיות בעקבות אותם חלומות. אהובתו של יואל משכנעת אותו לחדור אל חלומותיה, אבל ברגע שהוא עושה זאת אסונות מתחילים לפקוד את העיר תל אביב.

בסיפור מקביל השכנים של יואל הם התאומים ליאור ואלון. שניהם מתמודדים עם vפרידה מההורים שלהם. אלון נלחם בזיכרון על אהובתו שנעלמה, ומפעיל את כוחותיו של יואל כדי להחזיר אותה. ליאור מנסה להשאיר את אחיה באיזור הילדות ומגלה שהוא מסתיר סוד גדול.

יקיצה

ליקיצה אין עלילה מסודרת ומובנית קלאסית. זהו ספר אישי יותר, העוסק במותם של שני האנשים הקרובים ביותר הן של המספר, ששמו אינו ידוע, והן של ניר ברעם בעצמו: של אימו ושל חברו הקרוב ביותר. ולא רק. הוא עוסק בנעורים, ביחסים בין אם לבן, בין אב לבין, בין אחים, בין חברים, הוא עוסק במיניות מתפרצת, במודע ובלא מודע במציאות ובחלום. זהו ספר על זיכרון ותעתועיו, על אשמה, על כתיבה, על המבנה המשפחתי, על מערכות יחסים מורכבות ובעיקר זו של אבות ובנים. נראה שניר ברעם פורץ את הגבולות של עצמו.

שני הספרים מתנקזים אל תוך העולם הוא שמועה ויוצקים ספר חדש ומצויין, שבו אותן דמויות חוזרות בדמות השדים והפחדים של יונתן, גיבור הספר, או של ניר ברעם בעצמו.

העולם הוא שמועה

כמו ביקיצה, גם בהעולם הוא שמועה, העלילה נעה בין עבר להווה, בלי סדר כרונולוגי. כמו זרם תודעה, כמו סיפור סוריאליסטי, הנע בין דמיון למציאות. שמפעיל את התת מודע ומשפריץ אותו על הכתב. העלילה נעה בין יחסיו של יונתן ליואל (החבר הקרוב שהתאבד), בין יחסיו לליאור, לטלי, לממלכה שהוא ויואל הקימו, ל"קרב" בין הוואדי לבין הבניינים הגבוהים, בין המספר לאימו והאשמה הרובצת עליו, בין המספר לאביו, הפוליטיקאי, בין המספר לאחיו הגדול, שאול, בין הארוס לתנטוס – המוות של יואל מול התשוקה לטלי והתשוקה לחיים, בין יואל – מקור המוות ואיתמר – מקור החיים והרצון העז להפריד ביניהם.

יונתן בן הארבעים ואחת, אב לבן איתמר, נשוי לשירה. רדוף אחרי הזיכרונות שלו הוא מחליט לצאת להרפתקה ולפגוש את מחזיר החלומות, כדי שיעמעם לו את השדים מהעבר. לשם כך הוא צריך לעלות אל ההר. בתוך כך, מתחיל קרב בין הטובים לרעים, בין העולם שבחוץ לעולם שבפנים, בין המציאות לדימיון ובין יונתן לבין עצמו וכתיבתו.

פחד

העולם הוא שמועה נפתח בפחד, בפחד שנעלם ופחדים אחרים שהתגברו

הוא ידע שבשנה האחרונה חש לפעמים שאיבד את הפחד, או ליתר דיוק: שהוא מלא פחדים באשר לאיתמר.. קיומו של הילד הזריק לתוכו את הפחדים החדשים והעלים את כל אלה שהכיר (עמ' 7)

יונתן מלא פחדים בנוגע לבנו, איתמר (אחת הסיבות שבחרתי לא להביא ילדים לעולם זה הפחד המתמיד והמצמית הזה בנוגע לילדים). פעם היו לו פחדים אחרים, אך נשארו בזיכרון ובתת מודע ולפעמים הם עולים ומציקים לו. ארבע שנים אחרי מותו של יואל הזיכרון "צלף והרעיש כל הזמן".

הזיכרונות והכאבים מהם גורמים ליונתן לקחת את איתמר להרפתקה. יש שמועה שאומרת שעל הר יש איש שעוזר לאנשים לזכור פחות.

הוא ידע: אם כל הפחדים יתגשמו הוא לא יישאר בעולם (עמ' 118)
העלייה להר

העלייה להר, עלייה לרגל, מעוררת קונוטציות יהודיות של העקדה, עקדת יצחק. והעלייה להר של יונתן יחד עם בנו איתמר אל ההר, מעוררת אי נוחות. יונתן חושש שיעביר לבנו את הפחדים שלו, ולכן הוא מבקש שיעקדו אותם מזיכרונותיו.

מחזיר החלומות, שבהמשך נגלה ששמו מיכאל (אותו מלאך שבישר לשרה על הריונה, מלאך ששמו בעבר היה אבשלום ואחר כך גבריאל, המלאך שנלחם ברוע) מתריע בפני יונתן שאם יעמעם לו את הזיכרון – האפרת זיכרון – יהיה לו קשה לכתוב, כיוון שהעיסוק של הכתיבה, החמצן של הכתיבה, הוא הזיכרון. בדיוק מה שיונתן מבקש להאפיר.

שירה אומרת לו שהוא לא נוכח, וכשאיתמר נולד נשבע להיות נוכח, אבל הרגיש שיום אחד הזיכרון יכריע אותו. בגלל זה עלה אל ההר (עמ' 75)

כלומר, יונתן מבקש לעמעם את הזיכרון אבל בתמורה הוא מעלה לקורבן את הכתיבה שלו. האם יונתן מוכן לזה? האם יונתן מוכן לדעת יותר אבל לזכור פחות?

מחזיר החלומות אומר ליונתן שלמעשה לא רק הכתיבה מונחת על כף המאזניים אלא הכל. אפילו הוא והילד.

מות האם

גם בהעולם הוא שמועה, כמו ביקיצה, וכמו בחיים האמיתיים של ניר ברעם, האם מתה כשיונתן-ניר היה נער. הספר עוסק גם במערכת היחסים המורכבת בין האם לבנה בעודה בחיים, האכזבה של האם מהילד והרצון של הילד במותה של האם. באיזשהו מקום כתוב שכשהאם מתקשרת ליונתן לשאול לשלומו הוא מנתק לה בפרצוף (אותי זה הימם), ובמקום אחר:

הלוואי שתמותי אומר יונתן לאימו (עמ' 114)

לאחר מותה יונתן אומר ש

מות אימו, שהתעקשה לשמור על המשפחה שלא הפסיקה לאכזב אותה, שחרר אותם מהעמדת פנים ומהחובה להשתדל (עמ' 133)

ויותר מזה, החיים נעשרו חופשיים יותר אחרי מות אימו (עמ' 180)

מותה של האם יצר עולם שבו מתקיימים יונתן, אביו ואחיו הגדול, שאול. העולם הזה בנוי ממערכת יחסים אחרת, לא פחות מורכבת שבין אבות ובנים. ובתוך כך עלה בראשי הרפרור לספרו הגדול של טורגנייב, אבות ובנים, ואולי אפילו לסיפורו של אדיפוס המלך.

אבות ובנים

ההוויה של יונתן היא להיות בן, חבר ומאהב. אך מעל הכל היא להיות אב. מערכת היחסים הזו שבין אבות לבנים מעלה תהליך דיאלקטי שמופיע גם בספרו של טורגנייב, בין התזה לאנטיתזה, כשהתזה מיוצגת על ידי דור האבות ואילו האנטיתזה מיוצגת על ידי דור הבנים. בין אלו מתקיים שינוי מחשבתי ומנטלי. הקונפליקטים הבין דוריים מתבטאים בהלך החשיבה, בדיאלוגים, בערכים חברתיים.

הפערים הללו מבוטאים היטב גם בספרו של ניר ברעם, העולם הוא שמועה. כאמור, יונתן מייחל למותה של אימו. ייחולו מצמרר ומעורר מחשבה של גידול ילדים ואיך לשרוד את הקונפליקט האדיפלי מבלי שהם ינסו להרוג אותך. עם מותה נוצרה מערכת יחסים חדשה ומורכבת בין יונתן לאביו, כששאול מתרחק. עם מותה של האם משהו משתחרר במערכת היחסים בין יונתן לבין אביו הפוליטיקאי, מי שכונה "ממליך המלכים".

האב עובד קשה כדי לקבל מקום טוב ברשימה המפלגתית. קשה כל כך שקורה כשל בליבו והוא מתאשפז בבית החולים ועובר צינתור. לעומתו, יונתן פועל בעולם הפנימי, נלחם על הכתיבה שלו, עוסק בשאלת הכתיבה, בפחד מפרסום והשיתוק שלאחר הפרסום, מהציפיות שיש לאנשים מהכתיבה ומהספרים שלו. הוא עוסק בעולם הפנימי של זיכרונות והפחד.

אתה בורא מקום, ושם הופך שד לסיפור (עמ' 157)

יונתן מפחד להעביר את השריטות שלו לבנו איתמר ומבקש לעצור את זה. אבל זה לא הפער הבין דורי היחיד שבין יונתן לאביו.

אביו מתחתן שנית ועובר מירושלים לתל אביב. הוא מסמל את המערכת היחסים הסטנדרטית, השמרנית, שבין גברים לנשים, החיבור הזוגי לכדי נישואין. יונתן לעומת זאת, נפרד משירה ומאולץ לעבור מירושלים, בית ילדותו, כשאביו מודיע לו שהוא מוכר את הבית. מערכת היחסים המתפוררת בין שירה ליונתן מסמלת נדבך חשוב בהתפוררות המבנה ההורי והמשפחתי של הדור שלנו, והבנייה של מערכות יחסים חדשות. זו הסינתיזה.

העולם הוא שמועה

שאלתי את עצמי מה לכותרת ולנרטיב המוצג בספר. ומשפט אחד בספר עורר את התשובה. המספר כותב שכל מיני רעיונות צצו בראשו של יונתן לגבי החיים אחרי שהאהבה נגמרת, וחוץ מזה שזה הזכיר לי את השיר של שר Do You Believe In Life After Love, זה עורר עוד כמה מחשבות: מערכות היחסים המשתנות במופע הבין דורי, הקונפליקט בין האוטוביוגרפי לדימיון, בין העולם שבחוץ לעולם הפנימי.

ומעל הכל: ההווה בספר מתרחש בימים אלו, בימים שבה המגפה פשטה בעולם והאנושות חוותה סגר. ימי הסגר והקורונה גרמו ליונתן, ולנו כאנושות, לראות את העולם: לא כמובן מאליו אלא על כל יופיו. לצאת מהמסגרות ומהכבלים של העבר ולגלות את האנושיות ואת העולם.

המוות של יואל והאשמה ערפלו מאוד את ההכרה ששניהם נזקקו למלחמות שהמציאו, לדמיון שהעניק להם הפוגות מהמחנק בבית הכרם, שבזמנם רבים היה הנחמה היחידה עבורם (עמ' 240)
הייתם.ן רוצים.ות להאפיר את הזיכרונות שלכם.ן?

עוד על ניר ברעם:

תכנית הרדיו שעסקה גם בספרו, צל עולם: כאן

ראיון עם ניר ברעם בתכנית הרדיו: כאן

פלייליסט

כאמור, כמו ביקיצה, גם בהעולם הוא שמועה, ניתן להרכיב פלייליסט מעניין של שירים שיונתן-ניר-ברעם אוהב והשפיעו על הילדות שלו, שירים אהובים של שנות השמונים והתשעים (על פי סדר הופעתם בספר):

Sandra – In The Heat of the Night

Guns N' Roses – You Could Be Mine

Black Sabath – Paranoid

Supertramp – Babaji

R.E.M – Losing My Religion

Guns N' Roses – Rocket Queen

Love Affair – Everlasting Love

Ramones – Poison Heart

Troye Sivan – I Lock You in a Dream

Tracy Chapman – For My Lover

NENA – 99 Red Balloons

Against Me! – Thrash Unreal

Facebook Comments Box

מאת

Meirav

סוכנת תרבות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *