יהודה שנהב-שהרבני, כפל ראייה, הוצאת פרדס, 2022
ספרות

יהודה שנהב-שהרבני / כפל ראייה

יהודה שנהב-שהרבני הוא פרופסור אמריטוס באוניברסיטת תל אביב, מתרגם ועורך ראשי של סדרת מכתוב לתרגומי פרוזה ושירה מהשפה הערבית במכון ון ליר בירושלים. הוא פרסם כמה וכמה ספרים הנוגעים ברב תרבותיות בישראל והיה ממייסדי הקשת הדמוקרטית המזרחית. כפל ראייה הוא רומן הביכורים שלו.

כותרת הספר, כפל ראייה, נבחרה בשל מחלה שפקדה את יהודה שנהב-שהרבני, מחלת גרייבס, שאחד מהתסמינים שלה הוא הכפלה מטרידה של כל הנקלט בשדה הראייה. כפי שהקורא ייווכח, יש לכותרת משמעות לא רק למצב הפרטי של המחבר, אלא גם של דמויותיו.

יהודה שנהב-שהרבני, כפל ראייה, הוצאת פרדס, 2022

הקדמה

את הרומן כפל ראייה מקדימה פתיחה שבסופה מתריע יהודה שנהב-שהרבני "יסיקו מכך הקוראים מה שיסיקו". כפל ראייה הוא סיפור על מרגלים וסופרים, המספר את סיפורו הטרגי של מרק יוסילביץ', יהודי אסטוני שכונה המאסטרו בפי חבריו, שהקים למען ממשלת ארצות הברית רשת של אינטלקטואלים ואנשי תרבות ידועי שם שראו בסטליניזם וקומוניזם איום על המשך קיומה של האנושות. הרשת ייסדה כעשרים כתבי עת ספרותיים ברחבי העולם, ובשיאה הפעילה שלוחות בשלושים וחמש מדינות. הרשת נפרמה ב 1967.

יום אחד מתקשרת אל שנהב-שהרבני עורכת ספרות אמריקאית ומבקשת ממנו לעבד ולפרסם את הספר, שנתן לה מרק יוסילביץ'.

הרומן, כפל ראייה, כך כותב המחבר בסופו, הוא תרגום ועיבוד ספרותי של הרומן המקורי. ולכן, יסיקו מכך הקוראים מה שיסיקו.

רומן ריגול היסטורי פנטסטי

הרקע לרומן היא המלחמה הקרה, והשנים הן סוף שנות הארבעים של המאה הקודמת ובמשך שלושים שנה. במרכזו דמותו של סוכן ביון יהודי-אמריקאי מרק יוסילביץ'. יוסילביץ' הוא איש תרבות שהחליט לגייס את אנשי הרוח במלחמה נגד הקומוניזם. במרכזו דמותו של סוכן ביון יהודי־אמריקני יליד אסטוניה בשם מיכאל ג'וסלזון.

יוסילביץ' הוא איש תרבות ויש לו יכולת אירגון מופתית. לטובת המלחמה נגד הקומוניזם הוא חושב שצריך לרתום את אנשי הרוח והתרבות, לגייס את השמאל הסוציאליסטי והליברלי כדי לעצור ואולי אף לחסל את זליגת הקומוניזם למערב. המטרה שלו שהימין לא יצליח במערכה הזו של המלחמה.

האם יוסילביץ' יצליח?

המלחמה הקרה של שני רעיונות

יוסילביץ מפעיל דמויות כמו ארתור קסטלר, פגי גוגנהיים, אירווינג קריסטול, סטיבן ספנדר ואפילו את חנה ארנדט ומגייס אותם למטרה זו – חיסול הקומוניזם בשם הליברליזם.

אבל מעבר לרומן הריגול הפנטסטי שמייצר יהודה שנהב-שהרבני, בכפל ראייה הקורא לומד שהתפיסה האמריקנית שהוטמעה בליברליזם הדמוקרטי היתה דומה למעשה לרעיון הקומוניסטי: המפלגה חייבת לשלוט באמנות ובתרבות.

יהודה שנהב-שהרבני, כאיש תיאוריה וביקורת, מחלץ שני רעיונות מרכזיים בתיאוריה הביקורתית – הקומוניזם והליברליזם – בתקופה החשוכה שלהם, המלחמה הקרה, כדי להעלות שוב את נושא התיאוריה והביקורת. ברומן הריגול המתפלסף, כפל ראייה, שנהב שהרבני שם מול הליברליזם מראה ומשקף לה את הדימיון אל הקומוניזם

כאמור, הרומן כפל ראייה מתרחש מסוף שנות הארבעים של המאה העשרים וממשיך שלושים שנה. אבל השאלה שנשאלת היא: האם משהו השתנה?

לא משנה איזו תיאוריה, פילוסופיה או גישה שלטת במדינה – היא תמיד מובילה את התרבות והאמנות שלה, היא תמיד מתערבת בחיי התרבות.

כפל ראייה יכול להיות רומן היסטורי, רומן ריגול, רומן פילוסופי או פנטסטי, אבל הוא בראש ובראשונה הוא ביקורת. ביקורת כלפי השלטון וההתערבות שלו. ביקורת כלפי הפיכת מוסדות ואנשי התרבות במדינה לפוליטי. מבחינתו של יהודה שנהב-שהרבני לא הכל צריך להיות פוליטי.

Facebook Comments Box

אודותMeirav

סוכנת תרבות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

%d בלוגרים אהבו את זה: