הרנן דיאז, נאמנות, ידיעות ספרים, 2023. תרגום: שרון פרמינגר
ספרות

נאמנות / הרנן דיאז / Trust / Hernan Diaz

הרנן דיאז, 1973, הוא סופר ממוצא ארגנטינאי, שחי כיום בניו יורק. ספרו הראשון, In the Distance, פורסם ב 2017 והיה מועמד לפרס פוליצר. מבחינתו של דיאז, נאמנות, שיצא לאור ב 2023 הוא המשך לספרו הראשון, כך שחבל שגם ספרו הראשון לא תורגם לעברית, באותה המהירות שתורגם נאמנות.

נאמנות זיכה את דיאז בפרס פוליצר, ובצדק. הרנן דיאז משתמש בתרגיל ספרותי מבריק כדי להביע את הרעיון שלו.

קייט ווינסלט תשחק בסדרת טלוויזיה שעובדה על פי הספר.

(האזנתי לספר באמצעות אפליקציית עברית)

נאמנות

נאמנות בנוי מארבעה חלקים, ארבעה סיפורים בשלבי השלמה שונים. מעין ארבע גרסאות שונות של סיפורם של איש עסקים בוול סטריט ואישתו, בשנים שקדמו לשפל הגדול. אבל למעשה זהו סיפור התעשרותה ונפילתה של ניו יורק, סיפור הקפיטליזם.

הראשון, ביטחונות, רומן רב מכר שכתב הרולד ואנר.

זהו סיפורו של בנג'מן ראסק ששורשיו נטועים עמוק בזמן בהתפתחותה הכלכלית של ניו יורק. הוא מגלה אנטגוניזם כלפי העושר אבל מצליח בכל זאת להגדיל את הונו והפוך לאחד המשקיעים הגדולים לא רק בניו יורק. איל הון. הוא מצליח להתחמק מהנפילות הכלכליות של סוף המאה התשע עשרה ותחילת המאה העשרים ואף מצליח להגדיל את הונו בתקופת השפל הגדול.

הוא היה זאב בודד עד שהבין שהוא זאב בודד ומחליט להתביית ונישא להלן. אבל מצבה הנפשי של הלן הולך ומתדרדר והיא נכנעת למחלת נפש מסתורית ומבקשת להתאשפז בשוויץ.

השני, חיי, של אנדרו בוול.

מעין אוטוביוגרפיה. כשהתחלתי לקרוא את החלק הזה הבחנתי בקווי הדימיון שבין הלן לבין אישתו של אנדרו בוול, מילדרד. זה עורר בי אי נחת, אך רק בסוף הרומן ניתן להבין מה קורה פה בכלל.

גם מילדרד אושפזה וחלקים מיומניה נתלשו באקראי.

אני חושבת שהפתיחה של החלק הזה של הרומן, נאמנות, הוא הבסיס לדמות הראשית ברומן – ניו יורק, ההיסטוריה שלה ועל מה היא נשענת. קיצור תולדות ניו יורק:

אני איש כספים בעיר הנשלטת על ידי אנשי כספים. אבי איש כספים בעיר הנשלטת על ידי אנשי תעשייה. אביו היה איש כספים בעיר שנשלטה על ידי סוחרים. אביו היה איש כספים בעיר שנשלטה בידי חוג סגור של אנשי חברה בטלנים ושחצנים כמו רוב בני האצולה הקרתניים. ארבע הערים האלו הן עיר אחת ויחידה – ניו יורק. כל דור רואה בדרכו את ניו יורק של פעם

השלישי, אידה פרטנצה

אידה היא אישה בת שבעים, ביתו של אנרכיסט איטלקי שמאמין לדבריו של מרקס. סופרת הרפאים של אנדרו בוול.

אני חושבת שכדאי שאעצור כאן כדי שלא אעשה ספויילרים לתרגיל הספרותי של הרנן דיאז.

אבל מעבר לתרגיל הספרותי, יש כמה נושאים חשובים שדיאז עוסק בהם ושם אותם בפיהם של הדמויות שלו במקומות שונים.

רשומון

נאמנות כתוב כרשומון – תיאור של מצב בו לא ניתן להבין מה קרה באירוע מסוים באמת, כי יש גרסאות או עדויות סותרות מצד אנשים שונים. המונח ראשומון מגיע מסרטו של הבימאי היפני אקירה קוראסאווה, ראשומון. הסרט מבוסס על שני סיפורים מאת הסופר היפני אקוטגאווה ריונוסוקה, ומתאר פשע של אונס ורצח מבעד לעיניהם של ארבעה עדי ראייה, כל אחד שמע או ראה מנקודת מבטו את הפשע.

אז מה הסיפור שכל אחת מהדמויות ראתה באופן שונה? את מפלתה של אישה, ניו יורק או אשת איל ההון. כל הסיפורים מסופרים מתוך מונחים כלכליים: איגרות נאמנות, ביטחונות, איגרות חוב, פס נוע, בורסה, יום שלישי/רביעי/חמישי/שישי השחור, ונשזרים בעולמן של נשים וספרות.

נשים בעולם הכלכלי של המאה העשרים, רומן היסטורי

כשאידה גדלה בברוקלין, אביה, אנרכיסט גאה, היה מצביע לעתים קרובות על קו הרקיע המרשים של מנהטן מעבר לנהר ומתעקש שהכל היה חלום. "כסף. מה זה כסף? סחורות בצורה פנטסטית גרידא". אנדרו הוא קפיטליסט ממוקד בצורה חולנית בפנטזיה הטהורה של כסף. האוטוביוגרפיה שלו נובעת ישירות מתוך איין ראנד, מנומרת בקביעות המשרתות את עצמן ("רווח אישי צריך להיות נכס ציבורי").

אידה היא הדמות הנשית היחידה שיש בידה בחירה: ללכת אחרי אנדרו בוור או אחרי אביה? במי היא תיתן אמון ותפסע אל העתיד שלה? למי היא נאמנה: לקפיטליזם או לאנרכיזם?

נאמנות גם עוסק בצמצום מקומה של האישה, או כמו כפי שגילבר וגובאר כינו אותה "האישה המשוגעת בעליית הגג". אנדרו מסתיר את האינטילגנציה החדה של אישתו מילדרד ואת התפקיד הגדול שמילאה בהרחבת עסקיו. הוא מעדיף לזכור אותה כמי שהחיים בקושי נגעו בה. הוא מעדיף "להחלות" אותה ולקבור אותה באיזה בית חולים מרוחק ומנוכר בלי להבין מה עובר עליה, או להבין אבל להסתיר את זה מהעולם החיצון.

הנשים בעולם הזה, הפיננסי, אינן יכולות לפעול ולהוכיח את כוחן. מילדרד רק מייעצת, אולי אפילו מושכת בחוטים, אבל לא יכולה להיות בקידמת הבמה של עולם העסקים. היא זו שמארגנת מפגשי אמנות, שיחות סלון ספרותיות, מנהלת ספריה ענפה ומופעי קונצרטים. הנגיעה שלה בעולם הפיננסי היא בהתנדבות ובתרומות. אידה נשארת מזכירה מוכשרת וקלדנית, אך לא תצליח בעולם העסקים. היא כן תצליח כסופרת וכאן טמון נדבך נוסף של הרומן – על הקשר שבין ספרות לעולם הכלכלי.

אבל הקורא מבין ויבין גם בסופו של הרמן מי המוח הפעיל מאחורי איש העסקים הממולח והמוצלח. אולי.

נאמנות

אז נכון שנאמנות עוסק במה חיקוי ומה מקור, בכיפוף ויישור של המציאות, בבני אדם ומורכבותם, פרספקטיבה תקופתית הן של העולם הפיננסי והן של בריאות הנפש אבל הוא גם מהווה ביקורת חברתית נוקבת כלפי אותם הנושאים. הכסף, המניע העיקרי של הדמויות ושל התקופה הוא רק תחפושת עבור העשירים. למעשה נאמנות הוא ספר על הסודות של ההון האמריקאי, דרך ארבע גרסאות.

התרגיל הספרותי המבריק של הרנן דיאז, גורם לנאמנות להיות ערמומי ומפתיע בעקביות. כל כך חכם שהוא מערער את ביטחונו של הקורא במספר, בסיפור ובדמויות.

מילה על תרגום: שרון פרמינגר תרגמה בתבונה ושימת דגש על המונחים הכלכליים המורכבים.

Facebook Comments Box

אודותMeirav

סוכנת תרבות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *