עינת עינהר, תמונות עירום, הוצאת עם עובד, 2015
ספרות

עינת עינהר / תמונות עירום

ענת עינהר ילידת 1970, ספרה הראשון טורפים של קיץ (קובץ סיפורים) זיכה אותה בפרס ספרים ליצירת ביכורים. גם תמונות עירום, ספרה השני, הוא קובץ סיפורים ואת עטיפת הספר עיצבה בעצמה.

שלושה סיפורים יש בתמונות עירום:

הסיפור הראשון, Mind Blowing Ecstasy, מספר את דמותה של סבתא רחל. בתה, ימית, ניהלה רומן עם פליט ניגרי למורת רוחה של רחל, ולאכזבתה הגדולה נולדה מהרומן הזה בת, שניכר שירשה מאביה את צבע עורו. למרות אכזבתה, ברגע שידה של התינוקת נסגרת על ידה של סבתה, נשכחה ממנה כל סלידתה. לחיי בתה נכנס מחדש ד"ר ישי, פעיל לזכויות האדם ומתנגד לסחר בבני האדם, והוא מעורר בסבתא רחל סלידה, אך גם תשוקה בלתי מוסברת ("הוא האהוב של בתה, לא שלה", מזכירה לעצמה לא  פעם אחת). באופן שמחשיד אותה היא מתחילה לקבל דואר זבל של סרטי פורנו וזה מוביל אותה למעשה.

הסיפור השני, כתיבה תמה, מספר את סיפורן של שתי דמויות. האחת, רוחמה, פוגשת באקראי את מיכל שלו, הסופרת הידועה והמוכרת, שמעניקה לה את ספרה "ממערב לירח" (שמו אינו מוזכר בספר, אך מתוארת עטיפתו והמוטו שבספר: "ולס הדקה" של הפסנתרן), ומקדישה לה הקדשה. מאותו הרגע רוחמה-נגה (בלי ו') נשבית בקסמיה של הסופרת והיא הולכת אחריה לכל מקום. הסופרת מעניקה לה תשומת לב רגעית ומוכיחה לה שהיא זוכרת אותה. רוחמה מעתיקה את ספרה של מיכל שלו בכתב ידה ולוקחת אותו איתה בתיקה. הדמות השנייה, היא ירדן, דוגמנית שרוצה להתפרסם, אך לא בזכות תמונות העירום שלה שנסחרות מופצות לכל עבר. בתיקה היא נושאת גז פלפל והיא דרוכה ומוכנה לגבי השימוש בו. שתיהן ייפגשו, במקרה או שלא, בנסיעת אוטובוס וסלידתה-אכזבתה-תשוקתה של רוחמה יוביל אותה למעשה.

בסיפור השלישי, המפקד העליון, הילה גרוס היא חיילת ממושמעת שנתונה לגחמותיו של שניים ממפקדיה. הראשון, מחליט שהיא תתאים לשרוף את סודותיו של הצבא תחת השמש הקופחת. השני, מגלה את כישוריה כציירת אמנית ופוקד עליה להתקלח ולהתנקות למשעי, לשבת במשרד ולצייר את כל מי שהוא מביא לפניה, כאילו הוא סוחר באמנותה. כשמפקד היחידה (אביהו בן נון) מודיע שיגיע לביקור מתבקשת הילה לצייר את דמותו על אחד המבנים. את תפקידה כשורפת המידע הסודי של הצבא מחליף חייל אחר, חייל שבשל סיבה לא ברורה (לכאורה) יעשה מעשה שיפגע בהילה..

בשניים מהסיפורים, כפי שהזכרתי יש דמויות מפורסמות ומוכרות. בסיפור השני, כתיבה תמה, מוזכרת דמותה של הסופרת מיכל שלו ובסיפור השלישי, המפקד העליון, מוזכרת דמותו של מפקד חיל האויר, אביהו בן נון. לגבי הסיפור הראשון, Mind Blowing Ecstasy, לא מוזכרת דמות מפורסמת באופן מפורש ומובהק, אם כי יש לי השערה זהירה. אזכורן של דמויות מפורסמות בכל אחד מהסיפורים מעלה את השאלה מה תפקידן של הדמויות הללו בסיפור. נראה כי כל אחת מהן מעלה את התסכול והתשוקה של הדמות המרכזית (והנושא המרכזי) בכל הסיפור.

סיכום

ענת עינהר מפגישה בין דמויות שיש ביניהן מתח. המתח הזה נובע מסלידה ו או תשוקה, והמפגש הזה טעון. מילה אחת עלתה בראשי בנוגע למפגשים הללו – מפגעים, מפגשי-פגיעה. המפגשים הללו בין הדמויות יוביל לפגיעה אם פיזית ואם מנטאלית. הסיפורים מסופרים בגוף שלישי – מספר יודע כל, מה שמאפשר למחברת לראות את הסיפור בכללותו ולא להתמקד על רחשי ליבה ומוחה של הדמות. ובכלל, ענת עינהר היא כותבת רציונאלית, כלומר אל לו, לקורא, לחפש איזשהו סיפור רגשי או רגשני, או סחיטה רגשית, אם כי הכאב קיים. בדרכה הרציונאלית יודעת עינהר לעורר חשקים, להעביר תסכולים ולפגוע באופן כזה שמשאיר תמיהה בקורא. עינהר גם מאפשרת לקורא אינטרפרטציה אישית וחשיבה עצמאית. היא בהחלט מאתגרת את הקורא שלה. ובדרכה הרציונאלית היא משאירה את הקורא במתח לגבי גורל הדמות ואופן פעולתה, המתח מתגבר עד לפתרון אפשרי בסופו של כל סיפור.

תמונות עירום יכולות להיות אמנותיות מחד גיסא, ויכולות להיות פורנוגראפיות מאידך גיסא. העירום בקובץ הנפלא והרהוט הזה היא החשיפה עצמה. החשיפה לפגוע והחשיפה להיפגע, חשיפת הגוף וחשיפת הנפש.

Facebook Comments Box

אודותMeirav

סוכנת תרבות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *