עיון

אסכולת בירמינגהם וזהות מגדרית בספרות העולם המוסלמי

סמל הפמיניזם האיסלאמי מקור ויקיפדיה

במסגרת המאמר אציג את יחסי הגומלין שבין חברה ותרבות על פי הפרדיגמה של חוקרי אסכולת ברמינגהם, תוך בחינת תוצר תרבותי שעל פיו ניתן לחקור מערכת יחסים זו. לשם כך, אסקור תחילה את מקורותיה של אסכולת ברמינגהם, חוקריה, השפעותיה והביקורת עליה, אמשיך תוך ניתוח יחסים אלו על רקע ייצוג זהות מגדרית בספרות בעולם המוסלמי תוך שאטען כי סופרות בעולם המוסלמי כותבות מתוך דחפים אמביוולנטיים

ספרות עיון

היבטים פוסטקולוניאלים ב"שני נערים כפותים באמצע הכביש – מחנה הפליטים בלאטה" (הארץ שמעבר להרים)

ניר ברעם, הארץ שמעבר להרים, עם עובד, 2016

במאמר זה אדון בהיבטים פוסטקולוניאלים בפרק הראשון של ספרו של ניר ברעם הארץ שמעבר להרים. הוא מאגד בתוכו לא רק את תפיסת האחר – כיצד אנחנו כישראלים, כובשים, רואים את הצד השני אלא כיצד "האחר", הנכבש, רואה אותנו הישראלים.

ספרות

נקמתו של הפאלוס: דומיניק סמית / הציור האחרון של שרה דה ווס

הציור האחרון של שרה דה ווס, דומיניק סמית, תרגום דורון דנסקי, הוצאת הכורסא, 2017

דומיניק סמית כותב סיפור יפהפה על גילגולו של ציור, על פמיניזם, על פרטים טכניים על עיבודו של ציור, הכנת הצבעים (צהוב עופרת או צהוב חול) כאילו הוא צייר בעצמו, מתרשם מהעובדה ששרה היא הציירת היחידה שנכנסה לארגון פטריארכלי בעולם פטריארכלי, שבעצם ציירה – עובדה שגם היא לא הייתה שוות ערך לצייר-גבר.

ספרות

ג'ניפר איגן / הקרקס הנסתר

ג'ניפר איגן, הקרקס הנסתר, הוצאת עם עובד, תרגום ברוריה בן ברוך

הספר סובב סביב שנות השישים הקיצוניות, העוצמתיות ולעיתים אף מסוכנות. הקורא ימצא בו תיאורים והדגשים של שנות השישים כמו סקס, סמים, היפיות, חופש, לבוש ותספורות מיוחדות של שנות השישים ואחר כך השבעים והשמונים, על רקע אירועים היסטוריים

ספרות

אנתוני דואר / כל האור שאיננו רואים // Anthony Doerr / All the Light We Cannot See

Anthony Doerr, All the Light We Cannot See

וגם אם המשפטים קצרים, התיאורים ברורים, מפורטים, לפעמים עד כדי כאב. דואר משתמש בחמשת החושים כדי לרתק את הקורא כאילו הקורא רואה את העלילה נעה מול עיניו כסרט ממשי. סיפור קריא, מרגש ונוגע ללב, גם אם לא תמיד מדויק.

ספרות

איתן דרור-פריאר / האצבעות על הגבעה

איתן דרור-פריאר, האצבעות על הגבעה, הוצאת עם עובד, 2015

גם מבחינה טכנית ובניית הסיפור יש קו רציף משותף בין הנובלות: הנובלות כולן כתובות בהווה, אך הפגיעה, הנטישה, האשמה, מחזירה כל אחת מהדמויות אחורה בזמן, כך שהנובלות נעות אחורה ולהווה כל הזמן.