Anthony Doerr, All the Light We Cannot See
ספרות

אנתוני דואר / כל האור שאיננו רואים // Anthony Doerr / All the Light We Cannot See

אנתוני דואר, יליד 1973, הוא סופר אמריקאי, זכה לפרסומו בעקבות ספרו האחרון – כל האור שאיננו רואים, שפורסם ב-2014 וזכה בפרס פוליצר לספרות.

מארי-לור ל'בלאן היא בתו של המנעולן הראשי של המוזיאון להיסטוריה של הטבע בפאריס. היא מתלווה אליו למקום עבודתו מידי יום, כיוון שראייתה מידרדרת עד שהיא מתעוורת לגמרי בגיל שש, עקב קטרקט מולד. אביה בונה לה דגם מוקטן של העיר כדי להקל עליה להתמצא ולעזור לה להיות עצמאית. הוא עוזר לה ללמוד כתב ברייל ובימי הולדתה הוא קונה לה ספרים, כך היא מתוודעת לספרו של ז'ול ורן "עשרים אלף מייל מתחת למים", הספר שישפיע על חייה. באחד מימי הצטרפותה לאביה למוזיאון היא מתוודעת לאגדה על הנסיך והאבן הכחולה שנקראת "ים הלהבות", אותה אגדה המספרת שמי שהאבן נמצאת ברשותו יחיה לנצח, אך כל על כל קרוביו יבואו הצרות והמוות.

במקביל, ורנר פפניג (המארק הגרמני מחולק ל 100 פפניג, pfennig) בן השמונה ואחותו יוטה גדלים בבית יתומים בגרמניה. באחד מחיטוטיו באשפה הוא מוצא רדיו מפורק שאותו הוא מצליח לשקם וכך מתגלה כישרונו הטכני הטבעי. מכאן הוא ימשיך להרכיב כל מה שיתקלקל בבית היתומים ויבנה ויזום מתקנים חדשים. הוא מתחיל להאזין לתסכיתים, אך בעיקר לסיפור שמסופר על ידי צרפתי זקן כשבסוף כל סיפור הוא משדר את "אור הירח" של דביסי.

כשהנאצים פולשים לצרפת מארי-לור ואביה מגיעים לעיירות חוף בשם סאן מאלו, שם יגורו עם דוד-רבא אטיין, שסובל מהלם קרב מהמלחמה הגדולה (מלחמת העולם הראשונה). ואילו ורנר הצעיר, צמא לידע ומדע נשאב אחרי התעמולה הנאצית ומתגייס לתנועת הנוער הלאומית ולמלא את חובתו לרייך, כישרונו מתגלה במהרה גם שם והוא מגויס לגילוי אותות ושדרים. אחותו יוטה, מתרחקת ממנו ככל שהוא מתקרב לתנועות הלאומניות וכשהוא מתגייס לנוער היטל היא כמעט ולא מדברת איתו. יוטה רגישה לנאמר ברדיו מהשידורים בצרפת ואומרת לאחיה ש"הם אומרים שאנחנו שטניים. שאנחנו מבצעים זוועות… זה נכון לעשות משהו רק בגלל שכולם עושים אותו?" (עמ' 142), היא המצפון קול המצפון של ורנר, תוהה אם זה בסדר מה שהוא עושה. קולה ושאלותיה ילוו אותו עד הסוף.

אט אט סיפור "ים הלהבות" הופך לחלק עיקרי מחייה של מארי-לור, כיוון שללא ידיעתה האבן מגיעה איתה לביתו של הדוד. האב נקרא חזרה לפאריס, ולפני שהוא נוסע הוא בונה לה דגם מוקטן של סאן מאלו. בדרכו לפאריס הוא נעצר על ידי הגרמנים ומארי-לור נשארת עם הדוד ועוזרת הבית שלו, עם פחדיה שלה ופחדיו של הדוד מוכה ההלם.

כאן מתווספת דמות נוספת שתוסיף קצת מתח לסיפור, רב סמל רומפל, בן ארבעים ואחת, גיאולוג בעל שם, תחת ידיו עוברים אוצרות יקרי ערך שהמשטרה מחרימה, הוא לא שואל ממי ולמה, הוא חושב שהוא יודע. הוא למד את הסיפור על "ים הלהבות" ומתחקה אחר עקבותיה עד לסאן מאלו, ואל מארי-לור המבועתת.

מה הקשר בין שתי העלילות המקבילות? האם יש קשר בין ורנר למארי-לור? האם שני הקווים המקבילים (הכובש והנכבש) יפגשו? והאם ורנר יושפע ויקשיב לקול המצפון של אחותו יוטה?

זהו סיפור אפי המשתרע מ 1934, נמשך בעיקרו במלחמת העולם השנייה, ומסתיים בשנת 2014, נע בין צרפת לגרמניה. העלילה נעה בין מה שנראה כהווה לעבר, ולעבר רחוק יותר, ושוב לעבר קרוב. הזמנים משתנים כל הזמן והסיפור לא מובנה באופן כרונולוגי, אבל הקורא לא צריך לנחש, הכותרות שופכות אור על הזמנים והאירועים. ולמרות שהקורא חושב שהוא יודע מה קורה בהווה, הפרטים מפתיעים. תתי הפרקים והמשפטים קצרים וקריאים, זהו סיפור המסופר כרומן היסטורי אך משלב סיפור אגדה (פנטזיה) באירועים היסטוריים על פני המאה העשרים.

וגם אם המשפטים קצרים, התיאורים ברורים, מפורטים, לפעמים עד כדי כאב. דואר משתמש בחמשת החושים כדי לרתק את הקורא כאילו הקורא רואה את העלילה נעה מול עיניו כסרט ממשי. סיפור קריא, מרגש ונוגע ללב, גם אם לא תמיד מדויק.

Facebook Comments Box

אודותMeirav

סוכנת תרבות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *